Priča o uspjehu App Storea

    Naš omiljeni online hub za aplikacije, App Store, otvorio je svoja virtualna vrata prije točni jedanaest godina, 10. srpnja 2008. Jedanaesti rođendan savršena je prilika da dublje zaronimo u povijest i prisjetimo se kako je App Store počeo svoje nevjerojatno uspješno putovanje.

    App Store ne treba puno predstavljati – svaki korisnik iPhonea, iPada ili Maca i više je nego dobro upoznat s Appleovom online trgovinom aplikacija. Aplikacije su promijenile način na koji radimo mnogo stvari, bilo da se radi o stvaranju, učenju, igranju ili organizaciji. A App Store je najbolje mjesto za otkrivanje i preuzimanje novih aplikacija. Zahvaljujući preglednoj strukturi s preporukama i tematskim popisima koje izrađuju profesionalni urednici, vrlo je lako pronaći savršenu aplikaciju za sve što nam treba. Kartica Danas, priče i savjeti omogućuju vam da imate redovito ažuriran pregled svih novosti i najava u svijetu aplikacija. Također, kartica Pretraživanje moćan je alat za traženje svega što vam treba u kratkom roku, obogaćeno pričama, savjetima i popisima.


    Apple je na svojoj internetskoj stranici napisao da je App Store stvoren s dva cilja: „da bude sigurno i povjerljivo mjesto na kojem kupci mogu otkriti i preuzeti aplikacije, te da bude odlična poslovna prilika za sve razvojne programere“. Da bi realizirali te ciljeve, predstavili su strog popis pravila koja se redovito ažuriraju, a koja bi trebala osigurati da aplikacije zadovoljavaju visoke standarde sigurnosti, privatnosti i kvalitete. App Store Review Guidelines pružaju jasne smjernice za razvojne programere, te zahtijevaju da aplikacije koje se nude u App Storeu budu sigurne, da pružaju dobro korisničko iskustvo, da se pridržavaju Appleovih pravila o privatnosti korisnika, da štite uređaje od virusa i prijetnji te da se temelje na prihvatljivim poslovnim modelima. Tjedno i do 100.000 aplikacija prolazi kontrolu i sve se pažljivo pregledavaju, većina unutar 24 sata od predaje. Međutim, samo je njih 60% odobreno, dok je ostalih 40% odbijeno, ponajviše zbog manjih grešaka te problema s privatnosti.

    Prije App Storea

    Nakon sažetka o tome što App Store znači danas, vratimo se malo u njegovu prošlost da otkrijemo najvažnija postignuća na njegovom putovanju. Moramo početi i prije samog predstavljanja App Storea, s originalnim iPhoneom iz 2007. godine. Kada je iPhone predstavljen na Macworldu 2007., sadržavao je nešto više od deset ugrađenih aplikacija te ni jednu aplikaciju treće strane. Tada App Store nije postojao, ali iTunes je radio od 2003. godine, te dokazao Appleu da može svoju platformu za e-trgovinu u računalnoj varijanti pretvoriti u mobilnu verziju.


    Za dodavanje novih aplikacija na iPhone, Apple je prvo osmislio internetske aplikacije kao rješenje. Međutim, s obzirom na ograničenja takvih aplikacija, nemogućnost njihovog pristupa funkcionalnostima same jezgre, lošim izvedbama u odnosu na ugrađene aplikacije te problema s naplatom, postalo je jasno da aplikacije treće strane za iPhone moraju postati zadane. Ali Steve Jobs se u početnu protivio toj ideji. Najviše ga je brinulo što bi takve aplikacije trećih strana mogle predstavljati sigurnosni rizik za korisnike iPhonea. Također, nije mu se sviđala ideja da loše dizajnirani softveri narušavaju ljepotu Appleove nove kreacije. Srećom, drugi pojedinci, poput Phila Schillera i Arta Levinsona, nastavili su lobirati da Jobs promijeni svoje mišljenje, a na kraju su i uspjeli.

    Idućeg proljeća, 2008. godine, Apple je predstavio SDK (software developers kit) kako bi omogućio razvojnim programerima da stvaraju zadane aplikacije treće strane, koje su sigurne i pružaju odlično korisničko iskustvo. Zahvaljujući iTunesu, Apple je već znao kako prodavati, prebacivati i dostavljati digitalna dobra na međunarodnoj razini, i to bolje od svih drugih u toj industriji. Štoviše, razvojni programeri za Mac pomogli su osigurati da se u prvom, kritičnom valu aplikacija za iPhone prodanih putem App Storea nađu samo one funkcionalne i prekrasno dizajnirane, s odličnim korisničkim iskustvom. Tako su odmah na početku postavili visoku ljestvicu za buduće iOS aplikacije.

    Šokantan uspjeh lansiranja

    App Store je lansiran 10. srpnja 2008. godine u 62 države i s 500 aplikacija. Danas nam se taj broj čini smiješno malim, ali tada je bio nevjerojatan. Broj preuzimanja bio je ogroman od samog početka. Samo prvog vikenda preuzeto je deset milijuna aplikacija, a u prva tri mjeseca njih čak stotinu milijuna. Do travnja 2009. dosegnut je broj od jedne milijarde, a do lipnja – čak nepunu godinu nakon lansiranja – korisnici su mogli birati između 50.000 aplikacija u App Storeu. Tako šokantan uspjeh nitko nije očekivao, čak ni Apple. U razgovoru za Wall Street Journal u kolovozu 2008., Jobs je rekao kako nitko u Apple nije očekivao da će App Store biti toliko popularan. „Industrija mobitela nikada nije vidjela nešto poput ovoga“, rekao je.

    Prve godine

    Godine 2009., Apple je predstavio opciju kupnji unutar aplikacija (in-app purchase, IAP), pa su kupci mogli besplatno preuzeti aplikaciju, a potom nadoplatiti ako su željeli pristup dodatnim funkcionalnostima i opcijama. Tako je veći broj korisnika mogao otkrivati nove aplikacije bez obveze kupnje. Dapače, dvije godine kasnije Apple je počeo podržavati i aplikacije na pretplatu. Taj poslovni model od tada je u stalnom porastu te postaje najpopularnija metoda za monetizaciju aplikacija razvojnim programerima.

    U listopadu 2010., Apple je najavio Mac App Store, sličnu platformu za aplikacije za macOS, a službeno se lansiranje očekivalo u siječnju 2011., uz objavu ažuriranja 10.6.6. Snow Leopard. Uspjeh je bio sličan: samo 24 sata nakon lansiranja, preko milijun korisnika preuzelo je neku aplikaciju. Godina 2010. bila je važna za Apple iz još jednog razloga – ušli su na tržište tableta s iPadom. Tako su otvorili novi prostor za kreativno izražavanje te pravo igralište za razvojne programere koji su mogli osmisliti nove aplikacije s mnogo većim sučeljem.

    U lipnju 2013., na svojoj konferenciji razvojnih programera, Apple je najavio novi odjeljak za djecu u App Storeu. Ondje su se trebale naći aplikacije kategorizirane po dobnim skupinama, a premijera je bila u rujnu iste godine, uz lansiranje iOS-a 7.

    Daljnja postignuća

    Prvi Apple Watch lansiran je 2015. godine, te je uz HealthKit dao novu priliku razvojnim programerima da stvaraju inovativnije, inteligentnije i interaktivnije aplikacije za zdravlje, vježbanje i wellness. Apple Watch, kao savršen nosivi uređaj za sport i vježbanje, nadahnjuje korisnike da budu aktivniji te da više razmišljaju o svom zdravlju, a njegove su aplikacije za fitnes i zdravlje postale nevjerojatno popularne.


    Potom je 2017. Apple predstavio ARKit 1.0 – razvojnu platformu za proširenu stvarnost za iOS uređaje, koja omogućuje razvojnim programerima da obogaćuju aplikacije detaljima proširene stvarnosti. Tako je iOS postao najveća AR platforma na svijetu i to praktički preko noći, dostupna stotinama milijuna korisnika iPhonea i iPada.

    Iste te godine, Apple je otkrio i redizajnirani App Store s lansiranjem iOS-a 11. Novi je dizajn bio više usredotočen na urednički sadržaj i dnevne vijesti, te je predstavio „pregledniji, sažetiji i šareniji pregled“. Također, s iOS-om 11, sve su aplikacije morale podržavati 64-bitnu arhitekturu, čime se iOS App Store očistio od preko 180.000 zastarjelih aplikacija. Proces izbacivanja 32-bitnih aplikacija počeo je i na macOS-u, a sve će se zaključiti s macOS-om Catalina, koji više neće podržavati takve aplikacije.

    Iako je ove veljače iOS App Store brojao 2.200.000 aplikacija, broj iOS aplikacija zapravo je opao u zadnjih nekoliko godina. To je ponajviše zato što je Apple predstavio nove standarde kvalitete koji su izgurali mnogo starih aplikacija: one koje nisu bile kompatibilne, one koje su kopirale druge aplikacije te one koji su pružali usluge i alate nepotrebne na iPhoneu (primjerice, antiviruse). To znači da, iako broj aplikacija možda opada, njihova kvaliteta raste. Zahvaljujući tome, App Store je i dalje jedna od najpopularnijih trgovina aplikacijama na tržištu te pruža odlično iskustvo svim korisnicima Appleovih uređaja. Zato nas ni ne čudi da je jedan od suosnivača Applea, Steve Wozniak, proglasio App Store Appleovim najvažnijim izumom. Za tvrtku koja je proizvela Apple II, iMac G3 i iPhone, to mnogo govori, zar ne?