3D Touch i Haptic Touch – postoji li razlika?

Sučelje 3D Toucha temelji se na tehnologiji Force Touch, koju je Apple prethodno predstavio na MacBooku i Apple Watchu

Ako ste vlasnik ijednog od ta dva uređaja, odmah ste u prednosti. U principu, radi se o funkciji koja ovisi o tome koliko snažno pritisnete zaslon. Međutim, dok Apple Watch razlikuje dva stupnja pritiska – standardni dodir i snažniji Force dodir – iPhonei s 3D Touchem razlikuju tri stupnja dodira.

Većina korisnika automatski zna osnovne geste za uporabu iPhonea: dodir, povlačenje i štipanje. Ali 3D Touch donosi još dvije standardne geste – zavirivanje i otvaranje – te još niz brzih prečaca i dodatnih opcija za sučelje.

Značajke 3D Toucha dostupne su svim razvojnim programerima, što znači da sve aplikacije trećih strana mogu koristiti prednosti zaslona osjetljivog na dodir. Primjerice, moguće je izraditi aplikaciju za crtanje u kojoj se debljina linije mijenja ovisno o snazi pritiska na zaslon prilikom crtanja.

Značajka 3D Touch prvi je put predstavljena s iPhoneom 6S 2015. godine, te je bila dio svih sljedećih modela do iPhonea XS Max (osim na iPhoneu SE). Međutim, iPhone XR je predstavio nešto novo – Haptic Touch. Ali što je zapravo Haptic Touch? Dobra je vijest da vam – u teoriji – ova značajka omogućuje uporabu istih prečaca snažnim dodirom na koje ste se naviknuli. Evo kako funkcionira.

Apple je na neki način potratio 3D Touch. Premda su brojni korisnici bili zadovoljni (ja sam velika obožavateljica te značajke), ta je značajka nekako ostala nedorečena. 3D Touch nije nešto što se slučajno otkrije. I nije išla dalje od dodavanja prečaca ikonama aplikacija te pregledavanja slika i dokumenata u aplikacijama Fotografije i Datoteke.

3D Touch funkcionira zbog zaslona koji je osjetljiv na pritisak. Što snažnije dodirujete zaslon, to se više opcija otvara. Zasloni s Haptic Touchem, poput iPhonea XR, nisu osjetljivi na pritisak. Naime, radi se samo o novom nazivu za dobro nam znanog prijatelja – dugo pritiskanje.

Ako koristite iPad s najnovijom verzijom iOS-a, vjerojatno već upotrebljavate nešto slično Haptic Touchu. iOS 11 uključio je pet različitih vrsta dodira:

  1. Dodir.
  2. Dugo držanje za povlačenje i ispuštanje.
  3. Duži dodir za brisanje/premještanje aplikacije.
  4. Poseban poludugi dodir za otvaranje dodatnog izbornika na Docku.
  5. Dugi dodir u obavijestima za pristup dodacima.

Mogli bismo reći da Haptic Touch koristi drugu vrstu dodira s ovog popisa. Štoviše, možete to odmah isprobati na svom iPhoneu. Otvorite Kontrolni Centar, a zatim pritisnite i držite bilo koju ikonu. Pokušajte s klizačem za prilagodbu svjetline. Kada ga duže pritisnete, ikona će vas odvesti do cijelog upravljača za svjetlinu.

Sada zamislite da napravite istu tu gestu i dobijete nježnu vibraciju iPhoneovog Taptic Enginea. To je Haptic Touch – dugo držanje u kombinaciji s blagom vibracijom koja vam daje do znanja da ste uspješno iskoristili tu dodatnu funkciju.

Čini se da Haptic Touch može većinu toga što može i 3D Touch. Apple je u iOS-u 12 dodao novi način rada s trackpadom koji funkcionira sa svakim iPhoneom i iPadom. Taj vam način rada omogućuje da čvrstim dodirom pretvorite tipkovnicu u trackpad, te da tako možete upravljati kursorom u tekstu. Gotovo sam sigurna da će ta značajka dobiti Haptic Touch vibraciju u iPhoneu XR.